Framtiden är här, sociala media byggs ihop med affärssystemen

En stor del av min egen bakgrund är inom affärssystem och jag har just funderat lite över att sociala medier hittills känts som det det varit en fristående enhet i företagens marknadsföring.
Att det mest har handlat om att driva trafik till företagets hemsida, skapa relationer med kunderna, men att det inte har sammankopplats med affärssystemen. Det har inte riktigt gått att ta på och räkna ut affärsnyttan.

Det är ju först när man kan tillgodogöra sig all den information man får om sina kunder via sociala medier och få in det i sitt affärssystem som man kan få full nytta av det.
Visst verkar det finnas en del appar för det här redan, men mest har dom väl ändå bara skrapat på ytan av vad som är möjligt?

Det man vill ha är ju all data in i tunga system och i sådan form att man kan vända o vrida på den helt fritt.

MicroStrategy Gateway tycks vara en av de första bryggorna som klarar det här och för in Social CRM i affärssystemen. (CRM = Custom Relationship Management)

”MicroStrategy Gateway brings Facebook data into your enterprise system and supports “rich” apps. With MicroStrategy Gateway, Facebook data is available in query-optimized data structures and stored in app-optimized database management systems. MicroStrategy Gateway maps the unstructured Facebook environment into a structured relational environment.”

Lauren Fisherin skriver för Zimply Zesty; ”One of the biggest opportunities in social CRM is that companies can stay reactive and can change promotions or offers instantly, based on customer feedback or wider social trends. What Gateway allows you to do for example, is gain a new level of customer insight that is inherently social, reporting on data such as Likes and location.”

Som konsument är tanken dock lite skrämmande faktiskt.  Ju mer vi lämnar ut om oss själva och våra intressen och preferenser i sociala media, desto lättare gör vi det för företagen. Det vore naivt att tro att det inte är åt det hållet företagen går, även om det kanske känns som ett steg närmare ”Storebror ser dig”.

Nu är ju inte affärssystem självgående oavsett hur intrikata analysmetoder man har byggt in. Det kommer att behövas folk som kan tolka social data. Det finns en framtid för en hel ny yrkeskår tror jag, Social Analytiker, för att företag ska fullt ut kunna tillgodogöra sig all den nya kunskap som står till buds om kunden och navigera rätt med hjälp av den. Det låter så intressant att jag skulle kunna tänka mig att syssla med något åt det hållet själv🙂

Posted on 21 juli, 2011, in Lite överkurs, sociala medier and tagged , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: